Kıbrıs Sabah

Çavuşoğlu: Türkiye’ye 102 ülke yardım teklifinde bulundu

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, “Bugüne kadar yardım teklifinde bulunan ülke sayısı 102. Ülkelerden 88’i alanda bize yardım ettiler; arama- kurtarma ve sahra hastanesi üzere birçok mevzuda takviye oldular. 23 ülke vazifesini tamamladı ve ülkeden ayrıldı. Şu anda 65 ülke alanda çalışmalarına devam etmektedir” dedi.

REKLAM ALANI

Kahramanmaraş merkezli zelzelelerde, çok sayıda binanın yıkıldığı ya da hasar gördüğü Gaziantep’e gelen Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu ve Etraf, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum toplantı düzenledi. Gaziantep AFAD Uyum Merkezi’ndeki toplantıya Çavuşoğlu ve Kurum’un yanı sıra, eski Adalet Bakanı Abdülhamit Gül, Gaziantep Valisi Davut Gül, Büyükşehir Belediye Lideri Fatma Şahin, Vilayet Emniyet Müdürü Mustafa Emre Başbuğ, 5’inci Zırhlı Tugay Kumandanı Hacı Halil Osma, Vilayet Jandarma Kumandanı Tuğgeneral Hidayet Arıkan, askeri erkan, AFAD yetkilileri, ve kurum müdürleri katıldı.

‘SAHAYA İNİNCE ZELZELENİN TESİRİNİ HİSSEDİYORUZ’

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, asrın felaketi ile karşı karşıya olduklarını ve sahayı gezince zelzelenin tesirini daha da çok hissettiklerini söyledi. Her manada çalışmaların devam ettiğini kaydeden Çavuşoğlu, bu türlü durumda milletlerarası yardım daveti yaptıklarını ve tüm ülkelerden bu davete yanıt geldiğini söz etti. AB ve NATO üzerinden, öbür ülkelerin kişisel olarak yardım etmeye çalıştığını da anlatan Çavuşoğlu, ‘’Asrın felaketini yaşıyoruz. Tüm dünyadan uzmanların dediği üzere yaşanan en büyük felaket. Sahayı inince temel sarsıntının tesirini görüyoruz. Bu zelzelenin vatandaşlarımıza kentlerimize verdiği ziyanı da görmüş oluyoruz. Bugün Gaziantep’te Nurdağı ve İslahiye ilçelerini ziyaret ettik. Her iki ilçemizde de çadır kentlerimiz büsbütün kurulmuş. Meskenini terk etmek zorunda kalan herkesin çadır kente yerleştiğini gördük. Öbür taraftan konteynır kamplarını da ziyaret ettik. Süreksiz hayat alanlarının buralarda kurulduğunu gördük. Sahiden hoş bir ahenk ve iş birliği var. Gaziantep’te sistemin oturduğunu görmekten memnunluk duyduk. Bu konteynır ve hayat alanlarında sayının artması için samimi bir çaba gördük. Vatandaşlarımızın talep ve isteklerinin tek tek kayıt altına alındığını gördük. Bugün toplumsal donatı alanlarını da ziyaret ettik. Çocuk gelişim çadırları, çadır sınıflarını ziyaret ettik. Sahiden bunun örnek alınması gerekiyor. Vatandaşlarımız bu muhtaçlıklarının karşılanmasından ötürü son derece mutlular. Sonuçta bu bizim misyonumuz. Bakanlık olarak çalışmalara katkı sağlamaya çalışıyoruz. Daha evvel pandemi tüm dünyayı sarstı. Büyükelçi ve işçilerimizi tahsis ettik. Bu zelzele için daha fazlasını yapmak için gayret ediyoruz.10 vilayette koordinatör büyükelçilerimiz var. Bu tüm toplumun acısıdır. Bu türlü durumda milletlerarası yardım davetini yaptık. Herkesten bu davetimize karşılık verdi. AB ve NATO zerinden ve başka ülkeler ferdi olarak yardım etmeye çalıştılar hepsine teşekkür ediyoruz. Dış teşkilatlarımız ve vatandaşlarımız ve kardeş dost ülkelerden Türkiye’ye göndermek istediği yardımları ulaştırmak için sistemleri kurduk. Öbür taraftan çok talepler geliyor. Onların cevaplanması gerekiyordu. Dünyadan taziye ve takviye bildirileri veriyor” dedi.

‘YARDIM TEKLİFİNDE BULUNAN ÜLKE SAYISI 102’

Mevlüt Çavuşoğlu, Türkiye’ye yaşadığı felaketten dolayı yardım teklifinde bulunan ülke sayısının 102 olduğunu bunlardan 88 ülkenin alanda şahsen yardımda bulunduğunu söyledi. 23 ülkenin misyonunu tamamladıktan sonra ülkeden ayrıldığını aktaran Çavuşoğlu, 11 bin 302 yabancı çalışanın de şahsen yardım tertibinin içerisinde yer aldığını anlattı.

Çavuşoğlu, “Şu ana kadar yurt dışından gelen yardımlar ile ilgili de şunu söylemek istiyorum. Bugüne kadar yardım teklifinde bulunan ülke sayısı 102. 88 ülke ise alanda bize yardım ettiler arama- kurtarma ve sahra hastanesi üzere birçok hususta takviye oldular. 23 ülke vazifesini tamamladı ve ülkeden ayrıldı. Şu anda 65 ülke alanda çalışmalarına devam etmektedir. Toplamda 11 bin 302 yabancı işçi gelmişti. Bunlardan 5 bin 377 kişi hala alanda. Öteki taraftan en acil gereksinim olan çadır, sonrasında konteynır tabi biraz daha yavaş geliyor. Türkiye’de de üretim var. Çadırları tüm dünyadan kargo uçakla getiriyoruz. Bir taraftan ülkelerin Birleşmiş Milletler Yüksek Komiserliği üzere kuruluşların bize taahhüt ettiği çadırlar var. Bizim arkadaşlarımız tüm misyonumuz ile çadır üreten ülkelerdeki teşebbüslerimiz sayesinde bugüne kadar 222 binden fazla çadır bulduk. Bunların 120 bini ülkelerin taahhüt ettiği çadırlar. 102 bini de bizim sipariş verdiğimiz çadırlar. 70 bini ülkemize geldi. 55 bini sevkiyat için bekliyor. Bunun için uçakta bulmak lazım. Bir taraftan THY başka yandan NATO ülkelerinin uçakları ile nakliye uçakları ile getirmeye çalışıyoruz. Kimi dost ve kardeş ülkelerin tahsis ettiği kargo uçakları ile çalışmalarımız sürüyor. Bunları getirmeye çalışıyoruz. Yola çıkan konteynır var. Buradaki gayretlere yurt dışından takviye vermeye çalışıyoruz. Çok sayıda ziyaret geliyor. Her gelmek isteyen mevkidaş ve devlet liderine vakit ayırmamız mümkün olmuyor. Hiç kimseyi kırmak istiyoruz. Dost ve kardeş ülkeler şahsen geliyorlar. Gaziantep’te uyumlu bir halde vatandaşlarımızın acil muhtaçlıklarının karşılanması için uzun vadeli adımlar için değerli çalışmalar var. 1 yıl içerisinde yapılacak konutlar konusunda vatandaşlarımızın hepsi güveniyorlar. Şimdiden yerler ayrılmış bunları da görmüş olduk. Sizlere güveniyoruz. Tüm burada mahallî idare dahil herkese teşekkür ediyoruz’’ diye konuştu.

‘345 BİN BAĞIMSIZ KISIM ACİL YIKILACAK’

Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum ise, 10 vilayette hasar tespit çalışmalarının eş vakitli bir halde devam ettiğini söz ederek, bugüne kadar 3 milyon bağımsız kısmın hasar tespit çalışmalarının tamamlandığını söyledi. Kurum, 345 bin kısmın ağır hasarlı ve acil yıkılması gerektiğini aktaran Murat Kurum, mart ayı sonu itibariyle de cumhuriyet tarihinin en büyük afet konut projesine başlayacaklarını duyurdu. Murat Kurum, eski yerleşim alanlarına ait fay çizgisine yakınlığı kelam konusu ise, vatandaşı mağdur etmeyecek halde imar kısıtlaması sürecini de yürüteceklerini anlattı.

Kurum, “Adana ve Osmaniye’de taban etütlerini yaparak yerleşime en uygun alanların tespitlerini bilim insanlarımız ile yürütüyoruz. En sağlam tabanı bulmak suretiyle çalışmaları yürütüyoruz. Daha evvel 1 milyon 180 bin konut nasıl ayakta ise, binalarımız nasıl hasar almadıysa, bundan sonraki süreçte yapacağımız konut projeleri de o denli olacak. Mart ayı başı itibariyle konutlarımız eş vakitli tüm vilayetlerde yürütülecek. Alanda belirlenen alanlarda başlayacağız. Vatandaşımıza bir an evvel verebilme motivasyonu ile yapacağız. Konutlar yer artı 4 katı geçmeyecek. Yöresel mimari ile gelenek ve göreneklerine nazaran planlanmış olacak. Eski yerleşim alanlarına ait mevcuttaki imar yoğunluğunu tabanların ayrıntılı incelenmesine müteakip; fay sınırına yakınlığı kelam konusu ise, vatandaşı mağdur etmeyecek, her türlü imar kısıtlaması içerir süreci yürüteceğiz. Lakin vatandaşı mağdur etmeyeceğiz. 10 vilayetimizde eş vakitli çalışıyoruz. İnşaat gereç tedariğine kadar tüm süreci takip ediyoruz. Hasar tespiti tamamlanan yerlerde konutları yapacağız. Hasar tespit süreci vatandaşlarımızın alacağı kira taşınma ve eşya yardımı üzere hepsini netleştirecek tavırdır. Tüm Türkiye’de bu tespiti yapıyoruz. 3 milyon bağımsız kısmı inceledik ve bu 684 bin binaya tekabül ediyor. 90 bin 609 binada yer alan 345 bin bağımsız kısmın yıkık, acil yıkılacak ya da ağır hasarlı olduğunun tepsini yaptık’’ dedi.

‘TAŞINMA SÜRECİ UYUMLU OLACAK’

Bakan Kurum, konutları hasarlı ve yıkılacak olan vatandaşların eşyalarını taşıma sürecinin de uyumlu bir formda yapılacağını anlatarak, öbür acılar yaşamak istemediklerini söyledi. Bakan Kurum, hasar tespit sürecinin 3 gün içerisinde tamamlanacağını belirterek, enkaz kaldırma çalışmalarının da titizlikle yürütüldüğünü söz etti.

Kurum kelamlarını şöyle tamamladı:

’’Vatandaşımız eşya taşırken, AFAD’tan gerekli takviyeler veriliyor. Tüm takımlarımız ile alandayız. Taşınma sürecini de birlikte yöneteceğiz. Diğer acılar yaşamak istemiyoruz. Eşya taşıyacak vatandaşlarımızın valilikler kanadı ile süreci yönetmesi çok değerli. Birtakım binalardan eşya alınacak durumda değil. Hocalarımız bunu inceleyecek ve rapor hazırlayacak. Taşınma süreci buna nazaran yürütülecek. Hasar tespit sürecinde maksadımız birçok vilayetimizde 2-3 gün içerisinde tamamlamaktır. 1 hafta içinde 10 vilayetimizde hasar tespitleri tamamlayacağız. Enkaz kaldırma sürecini de hassas yürütüyoruz. Enkaz kaldırmada kente ziyan vermeden enkaz döküm alanlarına dökülecek. Ayrıştırılacak tüm materyaller ayrıştırılarak geri dönüşüme tabi tutulacak. Bunları içme suyu alt yapı ve yol imalinde kullanacağız.”

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.